Köpvillkor

Leverans


Vid en beställning i vår shop skickas ordern inom 2-3 vardagar. Om du beställer före kl. 12, skickas den vanligtvis samma dag. Den normala leveranstiden till danska adresser är 2-3 vardagar efter att varan skickats från vårt lager. Alla varor skickas med PostNord. Varorna levereras så länge lagret räcker. Varorna visas bara på DILLING.se om de finns på lager. Vi reserverar oss för tryckfel, fel i lagerstyrningen och prisändringar.
 

100 dagars gratis returrätt


Du har full returrätt. Skulle du mot förväntan ångra köpet, kan varje vara returneras i 100 dagar efter att varan mottagits. Om du ångrar ditt köp, ska du returnera varan i väsentligen samma skick och mängd som du fick den i. Du får gärna prova ett klädesplagg för att se om det passar dig, men du får inte använda det. Varan får inte vara tvättad. Underkläder måste provas utanpå andra kläder.

Vi betalar returfrakten för de varor som returneras. Var vänlig bifoga information om orsaken till returen samt, i den mån pengar ska returneras, kontonummer och information. 

  • Registrera din retur här.
  • Fyll i anledningen till din retur och följ instruktionerna.
  • Paketet ska lämnas till ett PostNord-ombud (du kan hitta närmaste ombud på PostNords hemsida)
  • Om du vill ha pengarna tillbaka, ber vi dig fylla i kontoinnehavare, registrerings- och kontonummer plus underskrift.
  • Om du har beställt flera produkter, och endast vill returnera vissa av dem, skickar vi naturligtvis tillbaka pengarna för de artiklar du returnerar, om retursedeln är ifylld. 

Returadresse:
DILLING
Sundsvej 62
7400 Herning
Danmark

Du kan också ångra köpet genom att vägra att ta emot varan. Om du ångrar ditt köp, får du naturligtvis tillbaka det belopp som du har betalat till oss. OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot efterkrav/postförskott.
 

Byte


Oavsett om du ska byta eller returnera varor, ska du skicka tillbaka dem till oss på adressen ovan (var vänlig använd den bifogade returetiketten, så att du inte behöver betala något). Sedan får du dina pengar tillbaka.
Vi expressbehandlar försändelsen, och du kan räkna med att vi inleder återbetalningen inom 24 timmar efter mottagandet. Därför kan du omedelbart beställa det du vill ha i stället, och få det snabbare än vid traditionellt byte. Du kan också vänta till dess att vi betalat tillbaka beloppet.
 

Persondata vid köp


När du gör ett köp på DILLING.se, samlar vi in en del personlig information om dig. Vi registrerar följande information: För- och efternamn, adressuppgifter och e-postadress. Dessa uppgifter används uteslutande för expediering av din order. Informationen sparas inte i krypterad form, och skickas inte heller i krypterad form. Din kreditkortsinformation krypteras, och uppgifterna sparas inte. Om du knappar in ditt mobiltelefonnummer accepterar du att vi kan kontakta dig via sms med information om din beställning. Observera att du accepterar vår personuppgiftspolicy när du använder DILLING.se – bland annat vår användning av cookies. Se mer under ”Behandling av data”.

DILLING.se ger inte någon information vidare till tredje man.

Du har alltid rätt att få veta vilken information DILLING.se har om dig, och du kan också göra invändningar enligt den danska persondatalagen.

Du kan alltid be att bli borttagen från våra maillistor – eller att bli helt borttagen från våra databaser. I så fall skickar du ett mail till kundservice@dilling.se.
Uppgifterna om dig sparas till dess vi får besked om att det motsatta ska gälla.

Om du har frågor/kommentarer när det gäller vår policy för personuppgifter, är du mycket välkommen att skriva till oss på kundservice@dilling.se.
 

Cookies


På DILLING.se använder vi cookies för att undersöka hur vår webbplats används och för att förenkla och förbättra din upplevelse. Dessutom använder vi cookies för att genomföra order i vår webbutik. Uppgifterna i statistiken är anonyma och kan inte hänföras till namngivna användare.
 

Webbstatistik


Vi har ett system för webbstatistik på DILLING.se. Det betyder att ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistikbaserad bild av hur många besökande vi har, varifrån de kommer och var på var på webbsidan de befinner sig när de lämnar den.

Webbstatistiken används bara i syfte att optimera DILLING.se.
 

Reklamation


Hos DILLING.se kontrolleras alla varor innan de skickas. Om något fel ändå skulle upptäckas hos försändelsen, hänvisar vi till den procedur som beskrivs ovan, under ”Returrätt”. När du handlar på DILLING.se, har du 24 månaders reklamationsrätt. Med andra ord kan du få varan reparerad eller utbytt, pengarna tillbaka eller ett avdrag på priset – allt beroende på den specifika situationen. Det är naturligtvis ett krav att reklamationen i fråga är berättigad, och att felet/bristen inte uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadevållande beteende. Returnerade och reklamerade varor lagas/ersätts med ny leverans inom en vecka från mottagandet. Om ersättningsvaran inte är tillgänglig, sker en tillgodoskrivning av det inbetalade beloppet inom en vecka. Reklamation ska ske inom ”rimlig tid” efter det att felet/bristen hos varan upptäckts. Om reklamation sker inom två månader efter att felet/bristen upptäckts, betraktas den som inkommen i rätt tid.

Om reklamationen är berättigad, återbetalar vi naturligtvis dina (rimliga) fraktkostnader. I samband med att du returnerar varan vill vi att du så detaljerat som möjligt beskriver vilket problem det handlar om. Använd gärna den bifogade retursedeln. Vi tar inte emot paket som skickas mot efterkrav/postförskott eller liknande. Varan ska alltid returneras försvarligt emballerad. Vi rekommenderar dessutom att du får ett kvitto när du skickar paketet, så att vi kan betala tillbaka fraktkostnaderna.

Returadressen är:

DILLING
Sundsvej 62
7400 Herning
Danmark

Om du har skickat tillbaka en vara på grund av att du ångrat dig eller för att reklamera den, får du alltid ett e-postmeddelande när vi har tagit emot varan. I meddelandet informeras du om den vidare processen i förbindelse med behandlingen av din ångerretur/reklamation.

OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot efterkrav/postförskott eller liknande.

Om du inte vill skicka ditt klagomål till oss, kan du skicka det till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center för Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klaga till Center för Klageløsning via https://www.hallakonsument.se.

EU-kommissionens webbplats för klagomål kan också användas om du vill klaga. Det är speciell relevant om du som konsument bor i ett annat EU-land. Ditt klagomål skickar du hit: http://ec.europa.eu/odr. När du skickar in ditt klagomål ska du uppge vår e-postadress: kundservice@dilling.se.
 

Ånger


Hvis du fortryder dit køb (fortrydelsesret)

Du har 100 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Ångerfristen utlöper 100 dagar efter den dag du:
 

  • har tagit emot varan
  • får den sista varan i fysisk besittning, när det handlar om ett avtal om flera olika varor som beställts i en och samma order, och som levereras var för sig
  • får det sista partiet eller den sista delen i fysisk besittning, när det handlar om ett avtal om leverans av en vara som består av flera partier eller delar

Du ska inom 100 dagar från mottagandet meddela oss att du vill ångra ditt köp. Det gör du via mail till kundservice@dilling.se på telefon: + 46 840071174. I meddelandet ska du tydligt göra oss uppmärksamma på att du vill utnyttja din ångerrätt. Du kan också välja att använda vårt standardångerformulär och bifoga det vid returneringen. Du hittar det tillsammans med din orderbekräftelse samt här: https://www.lagrummet.se

Du kan inte ångra dig genom att bara vägra ta emot varan, utan att samtidigt ge oss tydlig information om detta.

Du ska returnera varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 100 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du ska stå för de direkta kostnaderna i förbindelse med returneringen av varan.
Vid returnering är du ansvarig för att varan är paketerad på försvarligt vis.
Du bär risken för varan från tidpunkten för varans leverans.

Vissa varor kan i kraft av sin art inte returneras med vanlig post. Detta gäller dock inte för underkläder.
Utgifterna för returnering förväntas som högst uppgå till ca 60 SEK, om du inte använder den bifogade returetiketten.

Varans skick när du returnerar den

Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och sätt att fungera på. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.

Om varan provats på annat sätt än vad som ovan beskrivits, betraktar vi den som använd, vilket betyder att du, när du ångrar köpet, endast får en del eller inget alls av köpesumman tillbaka, beroende på varans handelsmässiga värde.

För att få tillbaka hela köpesumman får du alltså göra detsamma som man får göra i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte använda den på riktigt.

Om du ångrar ditt köp, får du naturligtvis tillbaka den summa som du har betalat in till oss. Vid en värdeförsämring som du är ansvarig för, dras denna av från köpesumman. Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla inbetalningar som vi fått från dig, bl.a. leveranskostnader (dock inte extra kostnader till följd av ditt eget val av en annan leveransform än den billigaste typen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 100 dagar från det datum då vi tog emot meddelandet om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan tillbakabetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, med mindre du uttryckligen har accepterat något annat.

Vi kan hålla inne tillbakabetalningen fram till dess att vi har fått varan i retur, med mindre du har kunnat dokumentera att du har returnerat den.

Om du ångrar köpet, ska varan skickas till:

DILLING
Sundsvej 62
7400 Herning
Danmark

Vad ska jag skicka med tillbaka?

Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen. Expedieringen går fortare om du även fyller i vårt standardångerformulär eller bifogar retursedeln.

OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot efterkrav/postförskott.
 

Diverse


På DILLING.se kan du endast beställa varor via vår hemsida. Om du har frågor om varor som inte finns på hemsidan, är du välkommen att kontakta oss.

Alla priser är inkl. moms och andra avgifter. Priserna är aktuella dagspriser.

När du handlar med DILLING.se, ingås avtalet på danska.

Det är möjligt att se tidigare order om du loggar in på hemsidan. Om du vill ha en kopia på din orderbekräftelse, ska du skicka ett mail till kundservice@dilling.se.

Om du har ytterligare frågor, är du mycket välkommen att kontakta oss på kundservice@dilling.se eller via telefon + 46 840071174. Var beredd att uppge ditt ordernummer.

10 % rabatt på din första beställning

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev. Samtidigt får du nyheter och inspiration direkt i din inkorg.

Acceptera marknadsföringscookies för att prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ändra dina preferenser

DILLING är ett danskt familjeföretag med en lång tradition av att tillverka ekologiska ullprodukter som håller dig varm. I dag tillverkar vi kläder för hela familjen i ekologisk merinoull och bomull med den fjärde generationen, Morten Dilling, vid rodret. Våra ekologiska underkläder och underställ säljs till förmånliga priser eftersom du köper direkt från tillverkaren.

I vår webbutik hittar du mjuka, ventilerande och allergivänliga kläder i naturmaterial som tillverkas utan skadliga kemikalier och under goda arbetsförhållanden inom Europas gränser.

De flesta av våra produkter är certifierade med Svanen och skonsamt färgade på DILLINGs eget färgeri i Danmark.

Du hittar DILLINGs produkter i följande länder: dk.dilling.comdilling.de, uk.dilling.comdilling.nldilling.fidilling.frno.dilling.com.